KAZUISTIKY Komplikácie po podaní mRNA vakcíny proti COVID-19 – kazuistika a krátky prehľad E20 | VNITŘNÍ LÉKAŘSTVÍ / Vnitř Lék. 2023;69(4):E20-E27 / www.casopisvnitrnilekarstvi.cz https://doi.org/10.36290/vnl.2023.054 Komplikácie po podaní mRNA vakcíny proti COVID-19 – kazuistika a krátky prehľad Ivan Varga1, Peter Michalka2, Jana Poláková Mištinová3 1Cardio-Integra, s. r. o., Bratislava 2Anesteziologicko-resuscitační oddělení / mezioborová JIP, Nemocnice AGEL Nový Jičín, a. s. 3Národný ústav srdcových a cievnych chorôb, a. s., Bratislava Pandémia ochorenia COVID-19 (COronaVIrus Disease 2019) spôsobená koronavírusom SARS‑CoV-2 (severe acute respiratory syndrome coronavirus 2) zapríčinila milióny úmrtí a mnoho pacientov má po prekonaní akútneho stavu chronické následky. V snahe o zastavenie šírenia vírusu boli vyvinuté viaceré očkovacie látky, ktoré však majú potenciálne vážne nežiaduce účinky. Prezentujeme kazuistiku pacienta s akútnymi (myokarditída, exacerbácia bronchiálnej astmy) aj dlhodobými (syndróm posturálnej ortostatickej tachykardie − POTS) komplikáciami po očkovaní druhou dávkou mRNA vakcíny BNT162b2 (Comirnaty®). Liečba pozostáva z režimových opatrení, početnej farmakoterapie (metoprolol, ivabradín, kortikosteroidy, antihistaminiká, antiflogistiká, bronchodilatanciá) a viacerých nutraceutík (extrakt z borovice prímorskej, kvercetín, vitamíny, horčík, fosfatidylcholín). V diskusii analyzujeme povakcinačné poškodenie a prinášame krátky prehľad z aktuálnej literatúry. Kľúčové slová: astma, COVID-19, myokarditída, nutraceutiká, očkovanie, POTS. Complications after administration of mRNA vaccine against COVID-19 – case report and short review The pandemic of the disease COVID-19 (COronaVIrus Disease 2019) caused by the SARS-CoV-2 coronavirus (severe acute respiratory syndrome coronavirus 2) resulted in millions of deaths and many patients have chronic consequences after overcoming the acute condition. Several vaccines have been developed in an effort to stop the spread of the virus, but they have potentially serious adverse effects. We present a case report of a patient with acute (myocarditis, exacerbation of bronchial asthma) and long-term (postural orthostatic tachycardia syndrome – POTS) complications after vaccination with the second dose of mRNA vaccine BNT162b2 (Comirnaty®). Treatment consists of regimen measures, numerous pharmacotherapy (metoprolol, ivabradine, corticosteroids, antihistamines, antiphlogistics, bronchodilators) and several nutraceuticals (maritime pine bark extract, quercetin, vitamins, magnesium, phosphatidylcholine). In the discussion, we analyze post-vaccination injury and present a short review of the current literature. Key words: asthma, COVID-19, myocarditis, nutraceuticals, vaccination, POTS. Úvod Pandémii ochorenia COVID-19 (COronaVIrus Disease 2019) spôsobenej novým druhom koronavírusu SARS‑CoV-2 (severe acute respiratory syndrome coronavirus 2) podľahlo celosvetovo už viac ako 6 miliónov ľudí (1). V snahe zastaviť šírenie vírusu a dosiahnuť tzv. kolektívnu imunitu boli vyvinuté očkovacie látky, z ktorých viaceré preukázali viac ako 90 % účinnosť v prevencii symptomatických prípadov COVID-19. Najčastejšie používané vakcíny indukujú tvorbu tzv. hrotového proteínu (väzbového proteínu vírusu) v tele človeka na základe informácie z geneticky modifikovaného adenovírusu (vektorové vakcíny) alebo mediátorovej ribonukleovej kyseliny (mRNA) obalenej v lipidových nanočasticiach (mRNA vakcíny) (2). Preparáty na báze mRNA sú všeobecne považované za účinnejšie a bezpečnejšie (3). Po ich podaní dochádza k vzniku protilátok proti hrotovému („spiMUDr. Ivan Varga, PhD. Cardio-Integra, s. r. o., Bratislava iwanvarga@gmail.com Cit. zkr: Vnitř Lék. 2023;69(4):E20-E27 Článek přijat redakcí: 26. 1. 2023 Článek přijat po recenzích: 3. 4. 2023
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=