Vnitr Lek 2024, 70(1):E15-E19 | DOI: 10.36290/vnl.2024.014

Postgraduální vzdělávání v oboru vnitřní lékařství - jak jsme na tom? Můžeme se inspirovat kvalifikačními požadavky pro přípravu v oboru vnitřní lékařství European Board of Internal Medicine

Zdeněk Monhart
Interní oddělení a urgentní příjem, Nemocnice Znojmo
Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Brno

Výchova kvalitních specialistů v oboru vnitřní lékařství je náročný proces, který vyžaduje mnoho úsilí především na straně školence, ale také aktivní zapojení školitele i vzdělávací instituce (akreditovaného pracoviště). Aktuální systém postgraduálního vzdělávání v České republice je nejen v interně stále ještě založen na absolvování předepsané praxe a osvojení předepsané sumy vědomostí, jejichž znalost je na konci vzdělávacího procesu prověřována. Kompetence internisty však mají více rozměrů než jen získání dostatečného objemu vědomostí z oboru vnitřní lékařství. Výchovu lékařů specialistů lze pojmout jako vzdělávání založené na kompetencích - tedy napřed definovat výsledný profil absolventa vzdělávacího procesu, jaké kompetence v procesu poskytování zdravotní péče má mít. Pokrok každého školence v nabývání cílových schopností a dovedností je nutné hodnotit průběžně, vhodným nástrojem je stanovení dostatečného počtu "ověřitelných odborných činností" (EPA = Entrustable Professional Activities). Pro postupné zlepšování našeho postgraduálního vzdělávání můžeme najít inspiraci ve vzdělávacím programu navrženém European Board of Internal Medicine (EBIN), který kromě souhrnu kvalifikačních požadavků pro přípravu v oboru vnitřní lékařství také ukazuje možné cesty k modernizaci vzdělávacího procesu.

Klíčová slova: vnitřní lékařství, postgraduální vzdělávání, vzdělávání založené na kompetencích, ověřitelné odborné činnosti.

Postgraduate training in internal medicine - where do we stand? We can take inspiration from the European Board of Internal Medicine's qualification requirements for internal medicine training

The education of high-quality specialists in the field of internal medicine is a demanding process that requires a lot of effort, especially on the part of the trainee, but also the active involvement of the supervisor and the training institution. The current system of postgraduate education in the Czech Republic is still based on the completion of the prescribed practice and the acquisition of a prescribed amount of knowledge, the knowledge of which is verified at the end of the educational process. However, the competencies of an internist have more dimensions than just acquiring enough knowledge in the field of internal medicine. The education of internists can be conceived as competency-based education - i.e. first define the resulting profile of the graduate of the educational process, what competencies he or she should have in the process of providing health care. The progress of each trainee in acquiring target abilities and skills must be evaluated on an ongoing basis, and a suitable tool is to determine enough "verifiable professional activities" (EPA = Entrustable Professional Activities). For the gradual improvement of our postgraduate education, we can find inspiration in the educational program proposed by the European Board of Internal Medicine, which, in addition to a summary of qualification requirements for preparation in the field of internal medicine, also shows possible ways to modernize the educational process.

Keywords: internal medicine, postgraduate education, competency-based learning, entrustable professional activities.

Přijato: 23. únor 2024; Zveřejněno: 26. únor 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Monhart Z. Postgraduální vzdělávání v oboru vnitřní lékařství - jak jsme na tom? Můžeme se inspirovat kvalifikačními požadavky pro přípravu v oboru vnitřní lékařství European Board of Internal Medicine. Vnitr Lek. 2024;70(1):E15-19. doi: 10.36290/vnl.2024.014.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Semple C, Gans R, Palsson R. European Board of Internal Medicine. European Board guidance for training centres in Internal Medicine. Eur J Intern Med. 2010 Apr;21(2):e1-6. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Goldberg WM, Pineo GF. Residency training programme in internal medicine at McMaster University. J R Coll Physicians Lond. 1972 Jul;6(4):359-66. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Srinivasan M, Li ST, Meyers FJ, et al. "Teaching as a Competency": competencies for medical educators. Acad Med. 2011 Oct;86(10):1211-20. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Arah OA, Heineman MJ, Lombarts KM. Factors influencing residents' evaluations of clinical faculty member teaching qualities and role model status. Med Educ. 2012 Apr;46(4):381-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. T.B.B. Boerboom, et al. How feedback can foster professional growth of teachers in the clinical workplace: A review of the literature. Studies in Educational Evaluation. 2015: 47-52. Přejít k původnímu zdroji...
  6. https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/16799/36509/Endokrinologie_a_Diabetologie_MZ_2019_specializovan%C3%BD_v%C3%BDcvik.pdf
  7. https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/16799/36856/Nefrologie_V%C4%9Bstn%C3%ADk_MZ_2019_specializovan%C3%BD_v%C3%BDcvik.pdf
  8. https://www.uems.eu/__data/assets/pdf_file/0017/44450/UEMS-2016.13-European-Training-Requirements-Internal-Medicine.pdf
  9. Cranston M, Slee-Valentijn M, Davidson C, et al. European Board of Internal Medicine Competencies Working Group. Postgraduate education in internal medicine in Europe. Eur J Intern Med. 2013 Oct;24(7):633-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Cranston M, Semple C, Duckitt R, et al. European Board of Internal Medicine Competencies Working Group. The practice of internal medicine in Europe: organisation, clinical conditions and procedures. Eur J Intern Med. 2013 Oct;24(7):627-32. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Frank JR, Danoff D. The CanMEDS initiative: implementing an outcomes-based framework of physician competencies. Med Teach. 2007. Jan 1;29(7):642-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Palsson R, Kellett J, Lindgren S, et al. EFIM/UEMS Working Group on Competencies in Internal Medicine in Europe. Core competencies of the European internist: A discussion paper. Eur J Intern Med. 2007 Mar;18(2):104-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Weinberger SE, Pereira AG, Iobst WF, et al. Alliance for Academic Internal Medicine Education Redesign Task Force II. Competency-based education and training in internal medicine. Ann Intern Med. 2010 Dec 7;153(11):751-6. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Ferguson PC, Caverzagie KJ, Nousiainen MT, et al. ICBME Collaborators. Changing the culture of medical training: An important step toward the implementation of competency-based medical education. Med Teach. 2017 Jun;39(6):599-602. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/16799/36859/Vnit%C5%99n%C3%AD_l%C3%A9ka%C5%99stv%C3%AD_V%C4%9Bstn%C3%ADk_MZ_2019_specializovan%C3%BD_v%C3%BDcvik.pdf
  16. LoGiudice AB, Sibbald M, Monteiro S, et al. Intrinsic or Invisible? An Audit of CanMEDS Roles in Entrustable Professional Activities. Acad Med. 2022 Aug 1;97(8):1213-1218. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...




Vnitřní lékařství

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.